Koncert Niepodległości w 105 rocznicę Powstania Sejneńskiego

Koncert Niepodległości w 105 rocznicę Powstania Sejneńskiego
Rok XVI, edycja 53
23 sierpnia 2024, godz. 18. 00
Muzeum Kresów Rzeczypospolitej Obojga Narodów
w podominikańskim zespole klasztornym. Sejny, pl. św. Agaty 3

Uwaga: Wejściówki bezpłatne, ilość miejsc limitowana, decyduje kolejność przybycia.

23 sierpnia 2024 roku w Sejnach odbędzie się specjalna edycja Koncertu Niepodległości z okazji 105 rocznicy Powstania Sejneńskiego, która odbywa się w ramach tegorocznej trasy Koncertu Niepodległości Gołdap — Kruszyniany — Sejny — Sołeczniki — Wilno — Warszawa. Będzie to łącznie 53 odsłona Koncert Niepodległości — projektu, który powstał w Muzeum Powstania Warszawskiego w 2009 roku. Jego twórcami są polsko-kanadyjska wokalistka i kompozytorka Ola Turkiewicz oraz Jacek ”Wiejski” Górski, scenarzysta, reżyser i producent. Obecny dorobek Koncertu Niepodległości to 52 edycje w Polsce i za granicą, ponad 200 kompozycji, aranżacji i blisko 30 odrębnych scenariuszy. Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Występując pod nazwą Polish Independence Concert we wrześniu 2019 roku w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie, zespół zaprezentował anglojęzyczną edycję „Poland”. Międzynarodowe edycje dwujęzyczne zaprezentowano publiczności też w Australii i w Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.

PROGRAM SPECJALNEJ EDYCJI KONCERTU NIEPODLEGŁOŚCI W SEJNACH

Specjalna edycja Koncertu Niepodległości w Sejnach, dedykowana będzie Powstaniu Sejneńskiemu, które wybuchło 105 lat temu — 23 sierpnia 1919 roku i trwało przez pięć dni. Było ono jednym z pięciu zwycięskich polskich zrywów narodowych. Dzięki czynowi zbrojnemu Powstańców Sejneńskich, w większości członków Polskiej Organizacji Wojskowej, z których 37 złożyło na ołtarzu Ojczyzny ofiarę swego życia, powiaty suwalski i sejneński należą dziś do Polski. Dalsza narracja Koncertu ukaże historię Polski widzianą przez pryzmat wojen podjazdowych, zmagań konfederackich i walk partyzanckich. Opowieść rozpocznie się od walk „szarpanych” z najeźdźcami z Niemiec i Czech, które toczyli wojowie Bolesława Krzywoustego w 1109 roku. Dalsza narracja poprowadzi publiczność przez czasy Potopu Szwedzkiego, Konfederacji Dzikowskiej i Barskiej, Powstania Listopadowego, Styczniowego i Partyzantki Zaliwskiego. Ukazany zostanie partyzancki aspekt drugiej wojny światowej oraz działalność antykomunistycznego podziemia w okresie 1944-1956. Zwieńczeniem narracji będzie symboliczne uhonorowanie postaci Józefa Franczaka — ostatniego Żołnierza Niezłomnego, poległego w 1963 roku w walce z oddziałem ZOMO-SB oraz Lecha Zondka, który w 1984 r. przedostał się do Afganistanu by wesprzeć Afgańczyków w ich partyzanckiej walce z Armią Radziecką.

MUZYKA HYBRYDOWA W KRUSZYNIANACH

Temat przewodni Koncertu Niepodległości w Sejnach muzycznie zilustruje zapomniana dziś piosenka Peowiacy, powstała przed 1917 rokiem. Kolejne utwory to: pieśń czeskich żołnierzy na cześć Bolesława Krzywoustego Boleslaue, dux gloriosissime! (1109/2019, na podstawie Kroniki Polskiej Galla Anonima); A na boru sośnia (kurpiowska pieśń tradycyjna, XVII-XVIII w. ), Na Kopańskim moście (XVIII-XIX w. , pieśń o bitwie Kurpiów ze Szwedami podczas II Wojny Północnej); Pieśń Konfederatów Barskich z dramatu Juliusza Słowackiego „Ksiądz Marek” (1843/1975), Marsz obozowy (1831), Pieśń Powstańców (Utwór pochodzi z zapomnianego dramatu 10 obrazów z wyprawy do Polski 1833 r. autorstwa Michała Chodźko Borejki, uczestnika partyzantki Zaliwskiego); Śpij kolego w ciemnym grobie | Jak to na wojence ładnie (ok. 1863); My partyzanci majora Hubali (1939); Modlitwa Narodowych Sił Zbrojnych (1940); Kołysanka o zakopanej broni (1941); Kujawiak Partyzancki (1943); Marsz „Zapory” (1944); Hymn Brygady Świętokrzyskiej (1944). Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewają Mazurek Dąbrowskiego (1797). Uzupełnieniem repertuaru są współczesne utwory instrumentalne Ryngraf (2019), Powstańce (2019) oraz wiersz „Wilki” Zbigniewa Herberta.

W ciągu 17 lat pracy nad Koncertem Niepodległości, zespół wypracował własny styl muzyki hybrydowej. Łączy ona oryginalne brzmienia dawnych pieśni, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punk-reggae, metalu, rapu, tech-house, często w kompilacji z nagraniami archiwalnymi.

W spektaklu wystąpi zespół Koncertu Niepodległości w składzie: Ola Turkiewicz (śpiew, aranżacje, kompozycje), Tomasz Bacajewski (śpiew), Piotr Krzemiński (trąbka), Michał Iwanek (instrumenty klawiszowe, aranżacje, kompozycje), Krzysztof Kowalewski (gitary, aranżacje, kompozycje), Marcin Ritter (bas, kompozycje, aranżacje), Siergiej Wowkotrub (I skrzypce), Cezary Gójski (II skrzypce), Przemysław Ćwiek (altówka), Anna Wróbel (wiolonczela), Damian Szajkowski (perkusja).

Narracja Koncertu Niepodległości: Robert Czebotar
Dyrektor muzyczny: Ola Turkiewicz
Korekty językowe: Elżbieta Frankiewicz
Konsultacje historyczne: Piotr Pacak
Scenariusz, reżyseria i produkcja: Jacek “Wiejski” Górski

Patronat Honorowy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda

Organizatorzy:
Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej Muzeum Kresów Rzeczypospolitej Obojga Narodów w Sejnach | Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Sejnach

Koncert Dofinansowano ze środków dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”

Projekt dofinansowano ze środków Województwa Podlaskiego, Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz Urzędu Miasta Sejny.

Partnerzy:
Urząd miasta Sejny | Starostwo Powiatowe w Sejnach | Urząd gminy Sejny | Urząd gminy Giby | Urząd gminy Krasnopol

Wsparcie technologiczne:
BM Productions | Signiroad Sp. z o. o.

Patronat medialny:
Polskie Radio SA, Polskie Radio Białystok

BEZPŁATNE WEJSCIÓWKI:

Muzeum Kresów Rzeczypospolitej Obojga Narodów w Sejnach | Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej, Mieruniszki 27, 16-424 Mieruniszki!

UWAGA: ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA — DECYDUJE KOLEJNOŚĆ PRZYBYCIA NA WIDOWNIĘ

MATERIAŁY PRASOWE: http://www. koncertniepodleglosci. pl/media/dla-mediow-do-pobrania

Organizatorzy, kontakt dla mediów: Jacek „Wiejski” Górski, 601-130016, mail: koncertniepodleglosci@gmail. com

Edycje Koncertu Niepodległości w latach 2009-2024

# edycje w Muzeum Powstania Warszawskiego

  1. I Koncert Niepodległości „Premierowy”, 11. 11. 2009
  2. II Koncert Niepodległości «Gaude, Mater Polonia», 11. 11. 2010
  3. III Koncert Niepodległości «Listy do wnuczki», 11. 11. 2011
  4. IV Koncert Niepodległości „Za Naszą i Waszą Wolność”, 11. 11. 2012
  5. V Koncert Niepodległości „Jubileuszowy”, 11. 11. 2013
  6. VI Koncert Niepodległości „Poland”, 11. 11. 2014
  7. VII Koncert Niepodległości «Rok 1980», 11. 11. 2015
  8. VIII Koncert Niepodległości «Młode Wilki», 11. 11. 2016
  9. IX Koncert Niepodległości «Niepokorne», 11. 11. 2017
  10. X Koncert Niepodległości „Punkty zwrotne”, 11. 11. 2018
  11. XI Koncert Niepodległości „Leśni”, 11. 11. 2019
  12. XII Koncert Niepodległości „Dominium Maris”, 11. 11. 2020 / ON-LINE
  13. XIII Koncert Niepodległości „Bóg, Honor, Ojczyzna”, 11. 11. 2021 / ON-LINE
  14. XIV Koncert Niepodległości „Contra Targovicam”, 11. 11. 2022 / ON-LINE
  15. XV Koncert Niepodległości „Triumph. Rzecz o wojnach z Moskwą”, 11. 11. 2023
  16. XV Koncert Niepodległości „Żywią y bronią”, 11. 11. 2024*

# edycja międzynarodowa — Polish Independence Concert

  1. Koncert Niepodległości «Poland» w bazie Wielonarodowej Batalionowej Grupy Bojowej NATO na Łotwie (Ādaži, 2019)
  2. Koncert Niepodległości «Respublica Serenissima» na Litwie (Sołeczniki, 21. 09. 2024)*
  3. Koncert Niepodległości «Respublica Serenissima» na Litwie (Wilno, 22. 09. 2024)*
  4. Polish Independence Concert in Australia | Koncert Niepodległości «Poland» w Australii (Brisbane, 28. 12. 2018)
  5. Polish Independence Concert in Canada | Koncert Niepodległości «Poland» w Kanadzie — 16. 09. 2016, Rose Theatre Brampton / Toronto
  6. Koncert Niepodległości «Za Naszą i Waszą Wolność» na Litwie (Wilno, 20. 11. 2018)
  7. Koncert Niepodległości «Za Naszą i Waszą Wolność» na Łotwie (Dyneburg, 20. 11. 2018)
  8. Koncert Niepodległości «Za Naszą i Waszą Wolność» na Łotwie (Ryga, 2019)
  9. Koncert Niepodległości «Za Naszą i Waszą Wolność» na Łotwie (Lipawa, 2019)

# edycje specjalne Koncertu Niepodległości

  1. Koncert Niepodległości w 105 rocznicę Powstania Sejneńskiego — Sejny, 23 sierpnia 2024*
  2. Koncert Niepodległości „Silesia” w 100 rocznicę powrotu Śląska do Macierzy— 18. 11. 2022, Katowice/ ON-LINE
  3. Koncert Niepodległości w 80. rocznicę wysiedleń z Zamojszczyzny — Zamość 27. 11. 2022
  4. Koncert Niepodległości „Poland” na ORP Błyskawica (on line) — 20. 07. 2020, Gdynia / ON-LINE
  5. I Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 1. 09. 2016, plener na Westerplatte
  6. II Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 1. 09. 2017, plener na Westerplatte
  7. III Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 31. 08. 2018, plener na Westerplatte
  8. IV Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 1. 09. 2019, plener na Westerplatte
  9. V Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 1. 09. 2020, plener na Westerplatte / ON-LINE
  10. VI Koncert Niepodległości «Westerplatte» — 1. 09. 2021, Sala BHP Stoczni Gdańskiej / ON-LINE
  11. VII Koncert Niepodległości w Gdańsku, edycja Leśni — 1. 09. 2022, Sala BHP Stoczni Gdańskiej
  12. VIII Koncert Niepodległości w Gdańsku — 1. 09. 2023, Sala BHP Stoczni Gdańskiej
  13. I Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J. Piłsudskiego, 17. 09. 2018, Warszawa
  14. II Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J. Piłsudskiego, 17. 09. 2019, Warszawa
  15. III Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J. Piłsudskiego, 17. 09. 2020, Warszawa / ON-LINE
  16. IV Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J. Piłsudskiego, 17. 09. 2021, Warszawa / ON-LINE
  17. I Koncert Niepodległości Trzeciego Maja — 3. 05. 2013, Zamek Królewski w Warszawie
  18. II Koncert Niepodległości Trzeciego Maja — 3. 05. 2016, Zamek Królewski w Warszawie
  19. III Koncert Niepodległości Trzeciego Maja — 3. 05. 2017, Zamek Królewski w Warszawie
  20. I Koncert Niepodległości w Kruszynianach «Za Naszą i Waszą Wolność» — 5. 08. 2018
  21. II Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Pod obcym sztandarem” — 15. 08. 2019
  22. III Koncert Niepodległości w Kruszynianach „1981” — 15. 08. 2021
  23. IV Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Za Naszą i Waszą Wolność AD2022”— 15. 08. 2022
  24. V Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Niepokorne” — 15. 08. 2023
  25. VI Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Leśni” — 15. 08. 2024*
  26. I Koncert Niepodległości w Gołdapi „Leśni” — 1. 08. 2021, Gołdap
  27. II Koncert Niepodległości w Gołdapi „Za Naszą i Waszą Wolność AD2022” — 1. 08. 2022, Gołdap
  28. III Koncert Niepodległości w Gołdapi „Niepokorne” — 1. 08. 2024, Gołdap*
  29. Koncert Niepodległości dedykowany gen. Józefowi Bemowi — 9. 09. 2018, Warszawa
  30. Koncert Niepodległości «Poland” — 5. 10. 2018, Tarnów — Mościce
  31. Koncert Niepodległości «w Radiu Łódź» — 25. 10. 2016, Łódź

* w przygotowaniu

Lista utworów komponowanych i aranżowanych w latach 2008-2024

Aranżacje i kompozycje stworzone w ciągu 17 lat pracy nad projektem:

1. Pod twoją obronę (pieśń maryjna z III w. , wg zapisu z 1838 roku), aranż. B. Izbicki

2. Mesco et Vichmanni (na podst. tekstu De nece Vichmanni z kroniki Dzieje Sasów) komp. O. Turkiewicz (2019) / kronikarz Widukind z Korbei (973)

3. Pisces salsos et foetentes (na podst. tekstu tzw. Pieśni wojów Krzywoustego z Kroniki Polskiej), komp. O. Turkiewicz (2016) / słowa: autor NN, zapis wg kronikarza Galla Anonima (1109)

4. Dobrawa (na podst. tekstu Jak Mieszko pojął za żonę Dobrawę z Kroniki Polskiej), komp. O. Turkiewicz (2017) / kronikarz Gall Anonim (1109)

5. Boleslaue, dux gloriosissime! komp. O. Turkiewicz (2019) / kronikarz Gall Anonim (1109)

6. Gaude Mater Polonia, Wincenty z Kielczy (1253), aranż. K. Kowalewski

7. Hejnał Mariacki, autor NN (XIII w. )

8. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w. ), aranż. G. Piotrowski (2009)

9. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w. ), aranż. M. Riege (2012)

10. Bogarodzica, autor NN, wg według graduału dominikańskiego o. Błażeja Dereya (1630 r. ), aranż. B. Izbicki

11. Sequitur de quodam aduocato Cracouiensi Alberto | Pieśń o wójcie Albercie, komp. Ola Turkiewicz (2022), autor NN (~1317).

12. Krol Wlodzyszlaw polszky. Pieśń o zwycięstwie pod Grunwaldem, komp. O. Turkiewicz (2019) /słowa:autor NN (~XV w. ) t

13. Idzie żołnierz borem lasem, autor NN (XV w. ), aranż. O. Turkiewicz

14. Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą za Króla, A. Trzecieski (1559), aranż. M. Riege

15. Stefan Batory, autor NN (1586/1611), aranż. K. Kowalewski

16. O wzięciu Połocka, J. Kochanowski, ze zbioru „Pieśni trzy” (2023/1580), aranż. O. Turkiewicz

17. Pieśń o Hołubku, ks. S. Grochowski (1588), aranż. M. Ritter

18. Pieśń nowa Calliopy Sarmackiej | O szczęśliwym porażeniu Książąt Karola Sudermańskiego, autor NN (1605)

19. Pieśń nowa o tyraństwie moskiewszkieym (2023/XVII w. ) — w opracowaniu

20. Pieśń Konfederatów Tyszowieckich | O pomoc Koronie Polskiej, autor NN, (~1655), komp. P. Jabłoński

21. Sieczże Szwedów, autor NN(1656) — w opracowaniu

22. Miał król stary córki dwie autor NN (XVI-XVII w. , pieśń ludowo-żołnierska), aranż. M. Riege

23. Pożegnanie autor NN (XVI-XVII w. pieśń ludowo-żołnierska), aranż. O. Turkiewicz

24. A na boru sośnia, autor NN. Kurpiowska pieśń ludowa (XVII-XVIII w. ) aranż. A. Strug

25. Pieśń żeglarska do Najświętszej Marii Panny (~XVII-XVIII w. , na podstawie wydania z 1838 r. ), aranż. O. Turkiewicz

26. Marsz Wojenny | Marsz Księcia Józefa Poniatowskiego (XVII w. /XIX w. ), aranż. K. Kowalewski

27. Na Kopańskim moście (~XVIII w). Pieśń o bitwie Kurpiów ze Szwedami podczas III Wojny Północnej). A. Strug/A. Turkiewicz / autor słów NN.

28. Odważny Polak na marsowym polu | Pieśń Konfederatów Barskich, autor NN (1768), aranż. K. Kowalewski

29. Marsz, marsz me serce │Pieśń Żołnierska o Najśw. M. P, pieśń Konfederatów Barskich (1768-72), autor NN, aranż. B. Izbicki

30. Pieśń o Drewiczu, autor NN (po 1771), aranż. O. Turkiewicz

31. Zdaj się Polaku w opiekę Maryi, pieśń Konfederatów Barskich, O. Turkiewicz/autor NN (2021/1768)

32. Święta miłości kochanej Ojczyzny | Hymn Szkoły Rycerskiej W. Sowiński / I. Krasicki (1772), aranż. M. Riege

33. Pierwsi Sybiracy │ Pieśń pierwszych Polaków zesłanych na Sybir, autor: NN (ok. 1768-1773), aranż. O. Turkiewicz

34. Polonez Konstytucji 3 Maja, F. D. Kniazin/A. Rodowski (1791), aranż. O. Turkiewicz

35. Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey, F. Karpiński (1791), aranż. O. Turkiewicz

36. Pieśń dziękczynna za Ustawę 3 maja, F. Karpiński (1791) ), aranż. O. Turkiewicz

37. Marsz z r. 1772 (1792), autor: NN, aranż. O. Turkiewicz

38. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu, Marceli Skałkowski (1837), aranż. O. Turkiewicz

39. Śpiew włościan krakowiaków, autor: NN (1794), aranż. O. Turkiewicz

40. Pieśń ludowa 1795 │Marsz Kościuszkowski, autor: NN (1794), aranż. O. Turkiewicz

41. Idźmy bracia, autor: NN (1794) ), aranż. O. Turkiewicz

42. Dwa Polonezy i Walc, T. Kościuszko (1797), aranż. A. Suda

43. Dwa Polonezy i Walc, T. Kościuszko (1797), aranż. G. Piotrowski

44. Mazurek Dąbrowskiego, J. Wybicki (1797)

45. Hej, hej Ułani, autor NN (1806/1918), aranż. M. Riege

46. Chorągiewka, autor NN (1808) ), aranż. M. Riege

47. Boże coś Polskę, A. Feliński/A. Gorecki (1816)

48. Pieśń więzienna filaretów, E. A. Odyniec (~1823), aranż. M. Ritter

49. Duma o gen. Jasińskim, autor: K. Krupiński/Br. Kiciński (ok. 1830), aranż. O. Turkiewicz

50. Nokturn b-moll, Op. 9 nr 1, F. Chopin (ok. 1830)

51. Bywaj dziewczę zdrowa, autor NN (1830) ), aranż. O. Turkiewicz

52. Biała chorągiewka, R. Suchodolski/NN (1830), aranż. M. Ritter

53. Warszawianka, C. Delavigné/K. Krupiński (1831), aranż. M. Riege

54. Litwinka czyli Hymn Legionistów Litewskich, Cywiński/K. Kurpiński (1831), aranż. O. Turkiewicz

55. Etiuda Rewolucyjna, F. Chopin (1831)

56. Ustawa Sejmu o Detronizacji Mikołaja I (1831)

57. Wara z granic. Mazur na cześć jenerała rosyjskiego Suchozaneta z powodu połamania mu nóg w bitwie pud Grochowem, M. Ritter (2019) / M. Gosławski (1831)

58. Witaj majowa jutrzenko (Trzeci Maj), F. Chopin, R. Suchodolski (1831), aranż. O. Turkiewicz

59. Bracia, do bitwy nadszedł czas | Marsz obozowy, K. Kurpiński/J. Słowaczyński (1831), aranż. K. Kowalewski

60. Przy sadzeniu róż, S. Goszczyński (1831 lub 1861), aranż. O. Turkiewicz

61. Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, A. Mickiewicz (1832)

62. Pieśń Powstańców (Zaliwskiego), komp. M. Ritter (2019) / sł. z poematu „10 obrazów z wyprawy do Polski 1831 r. ”, autor Michał Chodźko Borejko (1835)

63. Preludium e moll, F. Chopin (ok. 1836) aranż. M. Bałata

64. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu, autor: Marceli Skałkowski (1837) , aranż. O. Turkiewicz

65. Czajki. Śpiew Zaporożców w powrocie z wyprawy morskiej Konaszewicza, J. B. Zaleski (1838), aranż. P. Jabłoński

66. Pieśń Konfederatów Barskich, (J. Słowacki/A. Kurylewicz (1843/~1975) aranż. O. Turkiewicz

67. Az erdélyi hadsereg (Armia Siedmiogrodzka), Sándor Petőfi (1848)

68/69. Kozak, J. Czeczot/S. Moniuszko (1849) / Zakuwała Zozułeńka, pieśń lud. , autor NN (XVII w. ), aranż. O. Turkiewicz

70. Sztandary polskie w Kremlu, M. Romanowski (1857) aranż. O. Turkiewicz

71. Z dawna Polski Tyś Królową, autor NN/K. Ujejski (1860), aranż. O. Turkiewicz

72. Bracia! Rocznica! Anna Suda │An On Bast (2017) / W. Pol (~1860)

73. Cześć wisielcom, autor NN (2023/1862), aranż. K. Kowalewski

74. Maliniak | Pieśń wygnańców, A. Bojarski / W. Pol (XIX w. ), aranż. O. Turkiewicz

75. Hej Strzelcy wraz | Marsz strzelców, W. Anczyc, K. Czyżowski (1862-63), aranż. M. Ritter

76. Pobudka 1863, autor NN aranż. O. Turkiewicz

77. Marsz Polonia, J . Wybicki, W. Anczyc i inni (1863), aranż. G. Piotrowski

78. Marsz żołnierzy Langiewicza / Śpij kolego w ciemnym grobie (~1863) aranż. O. Turkiewicz

79. Marsz Żuawów, W. Wolski (1863)

80. Ostatni Mazur, F. Tymolski/L. Łubiński (1863)

81. Wiersz dla Syna, Kazimierz Przerwa-Tetmayer

82. Nie wiedziałem ja, autor NN (tradycyjna pieśń śląska, XIX w. )

83. Dievs, svētī Latviju. Hymn Łotwy, Kārlis Baumanis (1873)

84. Marsz Kaszubski, F. Nowowiejski (1921)/H. Derdowski (1880)

85. O Canada! Hymn Kanady Calixa Lavallée / Robert Stanley Weir (1880)

86. Advance Australia Fair. Hymn Australii, Peter Dodds McCormick (1878)

87. A jak poszedł Król na wojnę, M. Konopnicka (1885)

88. Tautiška giesmė. Hymn Litwy Vincas Kudirka (1898)

89. Ostatni Partyzant, pieśń o ks. Stanisławie Brzózce, M. Konopnicka (1905)

90. Wąwóz Samosierry, M. Konopnicka (1905), aranż. K. Kowalewski

91. Rota, F. Nowowiejski/M. Konopnicka (1908), aranż. K. Kowalewski

92. Wszystko co nasze | Hymn Harcerski I. Kozielewski, O. Drahonowska-Małkowska (1911), aranż. O. Turkiewicz

93. List do cara | Piosenka pierwszej baterii 1 pułku, Bogusław Szul-Skjöldkrona (przed 1914)

94. O mój rozmarynie, W. Denhoff-Czarnocki (1913), aranż. M. Janiszewski

95. Ta co nie zginęła, E. Słoński/F. Starczewski (1914), aranż. K. Kowalewski

96. Białe róże, M. Kozar-Słobudzki/J. Lankau (1914), aranż. O. Turkiewicz

97. Matka, W. Denhoff-Czarnocki/Z. Pomarański (1914), aranż. O. Turkiewicz

98. Sen o szpadzie, E. Słoński/Z. Pomarański (1915), aranż. O. Turkiewicz

99. Peowiacy, W. Denhoff-Czarnocki / autor NN (przed 1917), aranż. M. Tarnowski

100. A gdy na wojenkę szli Ojczyźnie służyć, E. Słoński/F. Halpern (1915) , aranż. O. Turkiewicz

101. Złote ognie, J. Wyżykowski, J. Mączka (1915), aranż. O. Turkiewicz

102. My Pierwsza Brygada, A. Hałaciński/T. Biernacki (1917), aranż. G. Piotrowski

103. Wojenko, wojenko, autor NN (1917), aranż. O. Turkiewicz

104. Piechota, L. Łuskino/B. Lubicz-Zahorski (1917), aranż. K. Kowalewski

105. Pieśń pierwszej O. L. K. (Ochotnicza Legia Kobiet), autor NN (1918), aranż. O. Turkiewicz

106. Orlątko, A. Oppman (1918), konc. O. Turkiewicz, aranż. G. Piotrowski

107. Rota Śląska (1919)

108. Idą Powstańcy znów na bój (1919) aranż. P. Jabłoński

109. Hymn do Bałtyku, F. Nowowiejski/S. Rybka (1920), aranż. O. Turkiewicz

110. Ksiądz — bohater, pieśń o ks. Ignacym Skorupce. M. Ritter / M. Zielenkiewicz (2021/1920)

111. Czata nad Wisłą, F. Rybicki/A. Oppman (1921), aranż. P. Jabłoński

112. Ten 21 roczek (1921), aranż. O. Turkiewicz

113. Od Bytomia bita droga (~1921), aranż. K. Kowalewski

114. Znam ja jeden śliczny zamek (~1921), aranż. K. Kowalewski

115. Już zachodzi czerwone słoneczko, A. Kowalski (1919), aranż. O. Turkiewicz

116. Rebeliancka pieśń odwetowa (1921), aranż. O. Turkiewicz

117. Do Bytomskich Strzelców chłopców zaciągają (1921)

118. Morze, nasze morze, A. Kowalski (1925), aranż. M. Ritter

119. Śpiewajcie! — zawołanie śpiewacze chórów K. O. P. J. Jurand/L. Pągowski (~1937), komp. M. Tarnowski

120. Marsz Lotników, A. Zasuszanka/SLatwis (1930), aranż. M. Ritter

121. Serce w plecaku, M. Zieliński (1933), aranż. O. Turkiewicz

122. Hymn Floty Polskiej, J. Mituła (~1935)

123. Modlitwa Armii Krajowej, A. Kowalski (1939)

124/125. Modlitwa obozowa, A. Kowalski (1939) / Czerwona zaraza, J. Szczepański (1944) — kompilacja pieśni z wierszem powstańczym, konc. O. Turkiewicz, aranż. Marin Riege.

126. My partyzanci majora Hubali, autor: NN (~1939/1940), aranż. M. Ritter

127. Modlitwa Narodowych Sił Zbrojnych, na melodię Kiedy ranne wstają zorze, sł. : ks. Henryk Strąkowski (1940), aranż. P. Jabłoński

128. Karpacka brygada, M. Hemar (1941), aranż. M. Riege

129. Od Kłajpedy do Szczecina, A. Kowalski (1941), aranż. M. Riege

130. Hej chłopcy, bagnet na broń, K. Krahelska „Danuta” (1942), aranż. K. Kowalewski

131. Nas kuła północ, K. Wiwatowski, R. Krupa (1942)

132. Lwowskie Puchacze | Hymn 307 Dywizjonu Nocnych Myśliwców w Anglii, J. Maliński/J. Baykowski (1943), aranż. M. Ritter

133. Piosenka o trzysta czwartym (dywizjonie lotniczym), M. Ritter (2020), S. Pężko (~1943)

134. Deszcz Jesienny, M. Matuszkiewicz (1943), aranż. O. Turkiewicz / K. Kowalewski

135/136. Rozszumiały się wierzby płaczące, W. Agapin/R. Ślęzak (1937) / Patrol, L. Łuskino/autor NN (1946-1948)

137. Dziś do Ciebie przyjść nie mogę (Kołysanka leśna), Stanisław Magierski „Jacek II” (1942/1943), aranż. P. Jabłoński

138. Kołysanka o zakopanej broni, K. Krahelska (1941), aranż. O. Turkiewicz

139. Niebo złote Ci otworzę Wiersze wojenne, K. K. Baczyński / Z. Konieczny (1965/1943)

140. Kujawiak akowski, J. Lenartowicz (1944), aranż. O. Turkiewicz

141. Kujawiak partyzancki, J. Lenartowicz (1944), aranż. O. Turkiewicz

142. Hymn Brygady Świętokrzyskiej, William Steffe/NN (1856/1944), aranż. P. Jabłoński

143. Marsz Oddziału „Zapory”, L. Łuskino /Jan Gabriołek „Grot” (1944), aranż. K. Kowalewski

144. Mała dziewczynka z AK, J. Markowski/M. Jezierski (1944), aranż. P. Jabłoński

145. Czerwone Maki, A. Shütz, F. Konarski (1944), aranż. G. Piotrowski, intro O. Turkiewicz

146. Warszawskie dzieci, A. Panufnik,S. Dobrowolski (1944), aranż. G. Piotrowski

147. Warszawskie dzieci, A. Panufnik,S. Dobrowolski (1944), aranż. P. Jabloński

148. Żołnierski Szlak, F. Konarski (1944)

149. Trudny czas, autor NN (1944), konc. O. Turkiewicz

150. Pierwsza Pancerna | Marsz Dywizji Pancernej Gen. Maczka, R. Rygiel/S. J. Kowalski (1945), aranż. : M. Ritter

151. Bij Bolszewika, autor NN (1944-1946), aranż. M. Ritter

152. Niedługo. , autor NN, M. Biernat (1944)

153. Lulaby of Birdland, G. Shearing / G. D. Weiss (1952), aranż. O. Turkiewicz

154. Czarny czwartek, autor NN/W. Marciniak (1956), aranż. K. Kowalewski

155. Obława, J. Kaczmarski / W. Wysocki (1974), aranż. O. Turkiewicz

156. Polskie Drogi, A. Kurylewicz (1977), konc. O. Turkiewicz, aranż. G. Piotrowski

157. Mury, L/Llach/J. Kaczmarski (1978), aranż. K. Kowalewski

158. Źródło, J. Kaczmarski (1978), aranż. O. Turkiewicz

159. Świadkowie, J. Kaczmarski (1978)

160. Walka Jakuba z Aniołem, J. Kaczmarski (1979), aranż. O. Turkiewicz

161. Korespondencja klasowa (1979/1985). J. Kaczmarski

162. Powrót, J. Kaczmarski (1980), aranż. O. Turkiewicz

163. Modlitwa o wschodzie słońca, N. Tenenbaum / P. Gintrowski (1980), aranż. O. Turkiewicz

164. Przyjaciół nikt nie będzie mi wybierał, Andrzej Garczarek (1981), aranż. O. Turkiewicz

165. Trzynastego grudnia, pieśń kobiet uwięzionych na Olszynce Grochowskiej (1981), aranż. O. Turkiewicz

166. Idą Pancry na Wujek, B. Bieniasz/M. Bieniasz (1981), aranż. O. Turkiewicz

167. Prośba, J. Kaczmarski (1982), aranż. K. Kowalewski

168. Zielona Wrona (~1982), aranż. M. Ritter

169. Nie chcemy komuny (~1982), aranż. M. Ritter

170. Wróżba, J. Kaczmarski (1982), aranż. O. Turkiewicz

171. Zbroja, J. Kaczmarski (1982), aranż. O. Turkiewicz

172. Dylemat, P. Gintrowski/J. Kaczmarski (1980), aranż. :K. Kowalewski

173. Nasza klasa, J. Kaczmarski (1983), aranż. O. Turkiewicz

174. Ojczyzno ma, ks. Karol Dąbrowski (1983), aranż. M. Ritter

175/176. Katyń, J. Kaczmarski (1985) / Katyń 1940 (ostatni list), L. Makowiecki (2010) — kompilacja 2 utworów, konc. O. Turkiewicz, aranż. M. Riege

177. Gdy tak siedzimy nad bimbrem, L. Szaruga / P. Gintrowski (1986), aranż. O. Turkiewicz

178. Margrabia Wielopolski, P. Gintrowski/J. Czech (1991), aranż. O. Turkiewicz

179. Wilki, słowa Zbigniew Herbert, muz. Anna Suda (1992/2019)

180. Podróż, komp. K. Kowalewski (2010), utwór instrumentalny.

181. Tęsknota, komp. M. Riege (2010), utwór instrumentalny

182. Zielone wzgórza, komp. K. Kowalewski (2011), utwór instrumentalny

183. Horyzont wspomnień, komp. M. Riege (2011), utwór instrumentalny

184. Po burzy… cisza, komp. M. Riege (2012), utwór instrumentalny

185. Skrzyżowanie dróg, komp. O. Turkiewicz ( 2012), utwór instrumentalno-wokalny

186. Res Publica Serenissima, komp. O. Turkiewicz (2012), utwór instrumentalno-wokalny

187. Jaśmin, komp. K. Kowalewski (2013), utwór instrumentalny

188. Londyn, komp. O. Turkiewicz (2013), utwór instrumentalno-wokalny

189. Azymut „W”, komp. M. Riege (2014), utwór instrumentalny

190. Nadir, komp. K. Kowalewski (2014), utwór instrumentalny

191. Enigma, komp. O. Turkiewicz (2014), utwór instrumentalny

192. La Bomba, komp. M. Riege (2015), utwór instrumentalny

193. Droga marzeń, komp. K. Kowalewski (2015), utwór instrumentalny

194. Wieluń, M. Riege komp. (2016), utwór instrumentalny

195. Fate | Przeznaczenie, komp. A. Suda (2016), kompozycja elektroniczna

196. Heritage | Dziedzictwo, komp. A. Suda (2016), kompozycja elektroniczna .

197. Niepokorne, komp. O. Turkiewicz (2017), utwór instrumentalny

198. Targowica, komp. O. Turkiewicz (2018), utwór instrumentalny

199. 4:48, komp. A. Suda (2018), utwór instrumentalny

200. Powstańce, suita instrumentalna, komp. O. Turkiewicz, A. Suda, K. Kowalewski, M. Riege, M. Ritter, P. Jabłoński (2019),

201. Ryngraf, A. Suda (2019), utwór instrumentalny,

202. Dominium Maris Baltici. komp. O. Turkiewicz (2019), utwór instrumentalny

203. ORP Orzeł, komp. A. Suda (2019), utwór instrumentalny

204. Szaniec Czarnej Madonny, komp. O. Turkiewicz (2021), utwór instrumentalny

205. Gadała komp. P. Jabłoński (2021), utwór instrumentalny

206. Golgota komp. P. Jabłoński (2021), utwór instrumentalny

207. Thornan, komp. A. Suda (2021), utwór instrumentalny

208. Braterstwo, komp. K. Kowalewski (2022) , utwór instrumentalny

209. 1792. Contra Targovicam (2022), komp. P. Jabłoński, utwór instrumentalny

210. Zdrada, komp. Anna Suda (2022), kompozycja elektroniczna

211. Dzieci Zamojszczyzny, komp. T. Wicherek (2022), kompozycja instrumentalna

212. Potop Moskiewski (2023), kompozycja instrumentalna komp. A. Suda

Muzyka Hybrydowa

Kompozycje i aranżacje twórców Koncertu Niepodległości i Projektu Arboretum nie mieszczą się w jednoznacznej interpretacji i trudno jest przyporządkować je konkretnemu gatunkowi muzycznemu. Efektem wieloletniej współpracy muzyków jest wypracowanie własnego stylu, który określili muzyką hybrydową. Pojęcie hybrydy staje się coraz bardziej popularne, oznacza coś, co składa się z różnych elementów, często niepasujących do siebie. Powstający w ramach projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji.

Istotą tego niekomercyjnego stylu muzycznego jest połączenie kilku nurtów w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m. in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna, elektroniczna i elektroakustyczna. O różnorodności tego stylu dobitnie świadczą inspiracje polonezem i tangiem z jednej strony oraz nawiązania do muzyki techno-house, reggae i punk-rocka z drugiej. W kompozycjach i aranżacjach wykorzystywane są także odgłosy natury, cywilizacji a także nagrania archiwalne, jak m. in. wypowiedzi postaci historycznych, jak m. in. Papież Jan Paweł II, gen. Władysław Anders, Prezydent Warszawy Stefan Starzyński czy też komunikat o wprowadzeniu Stanu Wojennego odczytany przez gen. W. Jaruzelskiego.

Fundamentami kompozycji, przejmującymi często role partii solowych, stają się wiernie odtwarzane utwory np. dawne, ludowe i obrzędowe, poezja śpiewana, ale także oryginalne odgłosy natury i inne, określane cytatami. Wykorzystywane cytaty pełnią rolę części, które określają temat, charakter i tempo utworu. Są one oplatane partiami wokalnymi, klasycznymi i elektronicznymi intermezzami, suitami gitarowymi czy fortepianowymi, które spajają całość przejmując prowadzenie. Większość z tych partii i cytatów samodzielnie stanowić może odrębne utwory muzyczne. Inspiracją do powstania muzyki hybrydowej była między innymi twórczość Richarda Wagnera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czy takich ikon jazzu jak Ella Fitzgerald, Miles Davis, Dizzy Gillespie. Twórcy ci często używali tzw. „cytatów” muzycznych, pochodzących z różnych nurtów, czy twórczości etnicznej, wbudowując je w nowe kompozycje lub własne interpretacje.

W instrumentalizacji wykorzystywane są zarówno współczesne instrumenty muzyczne, jak i tradycyjne, etniczne, dawne lub nietypowe. Trzon instrumentarium stanowi jazzowa sekcja rytmiczna (pianino, gitara, perkusja, bas), która często wspomagana jest sekcją smyczkową, instrumentami elektronicznymi oraz partiami chóralnymi. Kompozycje oparte są m. in. na stylu klasycznym, Jazzie, muzyce elektronicznej, rocku alternatywnym, muzyce etnicznej, klubowej a także poezji śpiewanej i pieśniach tradycyjnych i innych.

Muzyczny temat, narracja i akompaniament łączą się w różnych nurtach, tworząc hybrydową, spójną całość, pomimo różnorodności części składowych utworów. Przejścia pomiędzy poszczególnymi partiami mogą być zarówno subtelne jak i dynamiczne.

Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022


Redakcja strony: dr hab Sergiusz Leończyk, dr Artiom Czernyszew

"Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów".
Skontaktuj się z nami
Kliknij aby przeładować
Wymagane jest wypełnienie wszystkich pól oznaczonych gwiazdką *.

Organizacje